Petua Menyegarkan Sayuran

Rasa serba salah kadang, kat rumah bukanlah ramai orang jadi masak pun kadang sikit-sikit jer….Tapi kalau pergi beli di pasaraya tu kadang dijual seikat-seikat…banyak plak tu…tambah musim covid ni…pergi membeli barang seminggu sekali jer…macam-macam jenis sayuran beli untuk seminggu…

Simpan dalam peti sejuk pun bolehlah tahan 2 tiga hari….huhu..lepas tu bye byela.. masuk dalam tong sampah…

Tentu adik kakok juga pernah alami seperti akk kat ataskann..kadang nak simpan daun kesum, daun sup , daun bawang, daun kesum, kunyit hidup, lengkuas, bunga kantan dan lain-lain yang sewaktu dengannya cuma bertahan sekejap saja…sedihhh..

Macamana nak bagi segarkan sayuran ni…dan tahan lama lagi..?


Ha kat bawah ni akk bagi petuanya..

Semua masih segar, dah 6 hari tapi tak da satu pun layu.

  • Letak dalam bekas, nak jimat pakai botol air.
  • Dalam bekas/botol tu letak air, rendam dalam air bagi tenggelam lepas tu tutup.
  • Letak dalam peti ais.

?daun kesum?ulam selom?daun sup?serai?bunga kantan? kunyit hidup?daun bawang?lengkuas
Syukur sangat kalau tak setengah dah terpaksa buang….

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*