Asas ‘Funnel sales’

Asas Pelajaran Corong Jualan

Hai para 'sis' yang di kasihi sekalian....

Mungkin ada sis-sis yang berminat nak berniaga tapi tak tahu camana nak mula kan..kan..kan..so dari duduk rileks rileks tu mai baca kat bawah ni akak turunkan sedikit ilmu yang akak tahu tentang camana nak start berniaga....sekadar sedikit pengisian ilmu....

Nak mula berniaga nampak memang mudah tapi pada hakikatnya nak setup tu satu hal, nak menarik customer pun satu hal juga. Bukan senang nak menarik pelanggan ni kalau tidak ada strategi yang betul kan...? kalau dah setup cantik tapi hasil akhir tak dak pelanggan yang menjengah kan amat mengecewakan....ialah kita baru, pelanggan pun tak dak lagi tentulah


Selamat datang ke pelajaran pertama dalam Kursus Asas Corong Jualan. (Basic Sales Funnel) Dalam beberapa hari akan datang, anda akan menerima beberapa pelajaran yang membantu anda mempelajari selok belok untuk menyediakan corong jualan mudah yang akan membantu anda menarik lebih banyak keuntungan untuk perniagaan anda.

Pelajaran dalam kursus pendek ini akan menunjukkan kepada anda bagaimana untuk menyediakan sistem mudah yang mengumpul alamat e-mel pengguna yang berminat dan kemudian memasarkannya secara automatik untuk aliran tunai yang konsisten.
Sebaik sahaja anda belajar bagaimana untuk menyediakan corong jualan anda, anda dapat mengawal aliran pendapatan yang diterima oleh perniagaan anda seperti menghidupkan api dapur anda jer.

Corong yang baik boleh direka dalam beberapa jam, di hampir mana-mana niche, jadi berhenti tertanya-tanya jika ia akan berfungsi untuk perniagaan anda dan mula memfokus pada bagaimana anda boleh menetapkan satu. Saya menjamin ia tidak mengambil apa-apa kemahiran khas, anda tidak memerlukan produk anda sendiri, anda tidak perlu menggunakan kandungan anda sendiri. Itulah kelebihannya!!


Anda hanya perlu menyiapkan corong dan meletakkannya berfungsi. Bunyi cukup mudah betul? Namun banyak pemilik perniagaan / pemasar tidak melakukannya. Mengapa? Mungkin kerana mereka fikir ia tidak perlu, tidak penting, ia terlalu mengelirukan atau hanya kerana mereka tidak tahu bagaimana.

Walau apa pun sebab anda belum menetapkan corong pertama anda, kursus ini akan menunjukkan kepada anda bagaimana dan anda akan dengan cepat mengetahui bahawa anda mempunyai semua yang anda perlukan untuk memulakannya dengan serta-merta. Jadi jom jangan berlengah....!


Penting untuk memahami bahawa sistem corong yang baik akan membina hubungan yang kukuh dengan pelanggan anda supaya mereka benar-benar akan membuka dan membaca e-mel anda. Dan yang terbaik, ia akan membolehkan anda membuat wang apabila diminta, hanya dengan menghantar e-mel.

Terdapat 2 jenis sistem corong (funnel system) yang boleh anda bina;

i) Memacu memimpin (Pendorong Utama)

ii) Jualan didorong.

Sistem pendorong utama menambah pengguna ke saluran anda dan memulakannya untuk membuat pembelian. Ini berlaku apabila mereka memasukkan alamat e-mel mereka untuk melanggan berita dari anda, menerima maklumat atau mengutip tawaran percuma daripada anda.

Sistem jualan yang digerakkan (di dorong) terdiri daripada pembeli. Ini adalah orang yang benar-benar membeli sesuatu dari anda, dan kemudian anda mengumpul alamat e-melnya supaya anda dapat terus menerus dapat berhubung dengan mereka selepas jualan.


Untuk kursus ini, kita akan menumpukan perhatian kebanyakannya pada sistem pendorong utama, kerana anda tidak perlu memiliki produk anda sendiri. Anda boleh mempromosikan produk gabungan dan membiarkan orang lain melakukan kerja keras seperti menubuhkan halaman jualan, menyampaikan produk dan perkhidmatan pelanggan. (Ini di namakan 'affiliate marketing'.)

Anda mungkin mahu menambah barisan produk anda sendiri, tetapi untuk mendapat hasil yang mudah, cepat dan serta-merta lebih mudah untuk membiarkan orang lain mengendalikan penciptaan produk sementara anda menumpukan usaha anda untuk mendapatkan petunjuk ke corong anda.


Sekarang anda mungkin tertanya-tanya, mengapa tidak hanya menghantar trafik terus ke tawaran affiliate? Mengapa saya memerlukan sistem corong? Jawapannya ialah dengan sistem jualan anda sendiri, anda dapat menyimpan data pelanggan untuk membuat susulan dengan mereka dengan produk dan tawaran lain.

Jika anda hanya menghantar trafik melalui pautan afiliasi menggunakan iklan percuma atau berbayar, pasti anda boleh membuat komisen cepat, tetapi anda kehilangan peluang untuk terus berhubung dengan pelanggan/ pelawat anda.

Akk mempunyai banyak perkara untuk dikunjungi dalam beberapa hari akan datang jika anda ingin mengetahui bagaimana untuk menyediakan corong mudah yang menarik keuntungan, jadi pastikan anda mendapatkan pelajaran seterusnya tidak lama lagi. Di kursus akan datang, kita akan mempelajari tentang bagaimana membuat dan menjejaki sistem corong pertama anda.

Terima kasih sekali lagi kerana sudi membaca ilmu yang akak kongsikan ini , dan jangan lupa mengikuti yang seterusnya nanti....


Kak Hanizan

izan5932@gmail.com

P.S. Sekiranya anda mempunyai soalan atau memerlukan bantuan, sila hubungi akk atau sila beri komen di bawah ni. Akk akan gembira dapat membantu

Related product

    Leave a Reply

    Your email address will not be published.


    *