Kenapa Anda Perlu Tanam Daun Pudina Di Rumah

        Daun Pudina  merupakan sejenis tumbuhan herba yang mempunyai banyak kegunaannya. Ia merupakan sejenis herba yang berasal dari keluarga Labiatae dan tergolong dalam spesis mentha.

Dengan mempunyai aroma dan rasa yang wangi yang kuat dan sifatnya yang menyejukkan, tidak hairanlah ia banyak digunakan sebagai perasa ubat gigi, gel dan sabun pewangi badan. ‘Frankly speaking’lahkan akak memang suka sangat dengan daun pudina ni , kalau teringat laksa penangkan mesti berbayang-bayang kesedapannya lebih-lebih lagi bila di tambah daun pudina ni.

Tapi mungkin ada juga orang yang tak berapa gemarkan baunya tu. Rugilah kalau tak suka sebab selain sebagai perasa dan penambah perisa, banyak lagi khasiat daun pudina yang perlu kita ketahui. Jom kita tengok apalagi khasiat daun pudina ni.


Khasiat Daun Pudina

  1. Merangsang Fungsi Penghadaman

Ia boleh melegakan perut dan meningkatkan pencernaan, dengan itu ia dapat merawat beberapa masalah pencernaan. Ia dibungkus dengan antioksidan dan fitonutrien yang mempunyai keupayaan untuk meningkatkan pengeluaran enzim sistem pencernaan.

Ini seterusnya, melegakan apa-apa jenis masalah yang berkaitan dengan saluran pencernaan sebenar. Menurut banyak kajian, keberkesanan pudina adalah disebabkan oleh kandungan metil silicate dan mentol.

Untuk mencegah senak dan kembung, gunakan beberapa gelas teh hijau pudina sehari.

 

2. Melegakan Kesakitan di Kepala dan Mual atau Muntah

Kerana rasa dan aroma yang kuat, pudina boleh merawat sakit kepala dan migrain. Untuk mengelakkan kesakitan, minum satu teh  pudina atau gunakan peppermint segar.

 

3. Mengelakkan Rasa Sedu

Air yang mendidih adalah salah satu ubat semulajadi yang terbaik dalam hal seduan. Ia tinggi dalam mentol, jadi sis perlu minum segelas untuk memperbaharui badan sis dan mencegah seduan.

         4. Mengubati  Rasa Sakit dan Bengkak Semasa Menyusukan Bayi

Pudina adalah sangat berkesan untuk masalah seperti sakit, keradangan dan kesakitan semasa menyusu. Sis cuma  perlu sapu pada dada sis atau minum teh pudina untuk melegakan ketidakselesaan dan mendapatkan bantuan sepenuhnya.

        5. Meningkatkan Daya Ingatan

Menurut banyak kajian, pudina secara berkesan dapat meningkatkan daya ingatan dan pemikiran sis. Ia juga bermanfaat untuk melegakan sifat lupa. Adalah disyorkan untuk minum beberapa gelas teh hijau pudina setiap hari.

 

         6. Menyembuhkan Batuk Dan Masalah Pernafasan Lain

Pudina boleh meredakan pernafasan anda dan merawat sebarang masalah sistem pernafasan. Dalam kes-kes selesema biasa, gosokkan lotus mint pada bahagian atas badan sis atau sapukan sedikit daun pudina. Semasa menarik  nafas dan menghembuskan nafas, sapukan teh pudina atau minum teh ini beberapa kali sehari.

         7. Menurunkan Berat Badan

Oleh kerana keupayaannya untuk meningkatkan fungsi penghadaman dan meningkatkan pengeluaran enzim sistem pencernaan, pudina juga membantu mengurangkan berat badan.

 

  8. Menguatkan sistem Imun Badan

Pudina kaya dengan kalsium, fosforus, vitamin B, C, D, E, dan fitokimia yang dapat menguatkan sistem imun sis dan mencegah pelbagai jangkitan kuman biasa .

  9. Sebagai Terapi Dalam Rawatan Kanser

Pudina boleh membantu dalam mengubati hati, liang dan kulit, kolon dan keganasan paru-paru. Satu kajian menunjukkan bahawa pudina boleh menghalang pembekalan darah yang berkaitan dengan tisu kanser. Oleh itu rawatan kemoterapi atau terapi radiasi akan menjadi lebih berkesan.

       10. Merawat Masalah Pernafasan (Asthma)

Daun Mint berkesan menangani pelbagai masalah dalam sistem pernafasan termasuk kesukaran  sis untuk bernafas. Ia mengandungi keasidan rosmarinic, bahan dengan sifat antioksidan yang kuat yang boleh menghalang reaksi alergi.

        11. Memperbaiki Mood Anda

Pudina mempunyai keupayaan untuk meningkatkan masa kerja dan ruang ingatan anda. Ia meningkatkan penghasilan serotonin dalam fikiran anda dan mengubah mood anda.

 

 12. Menjadikan Kulit Sihat Dan Cantik

  • Mengecilkan dan menghaluskan permukaan pori-pori          
  •         Menyembuhkan jerawat
  •         Menghilangkan parut jerawat
  •         Mengatasi kulit berminyak
  •         Mencerahkan kulit dan menghilangkan flek hitam

Semua rawatan kulit di atas ni bolehlah sis cuba dengan menyapukan masker pudina pada kulit wajah sis yang bermasalah  tu….

Ape macam nak cuba tak..?


Memandangkan banyak khasiat yang boleh di dapati dalam daun pudina ni, so jom kita ramai-ramai mengamalkan penggunaannya. Rugi tau kalau tak amalkan meminumnya.

Tapi kadang susah juga nak cari daun ni kat kedai-kedai runcit….jarang jumpa so kat mana nak dapat yer …bolehlah kot terserempak sekali sekala kat super-super marketkan…..

Jangan pk lebih sis semua, kalau ada tanah tu tanam jer,  tak der tanah tanam dalam pasu…Daun ni cepat membiak janji air mesti cukup. So apalagi jom kita mulakan…bila lagi kalo bukan sekarang…demi untuk KESIHATAN dan KULIT yang CANTIK.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*